رانيا يوسف تتحدث عن مفهوم الزواج في المجتمعات العربية
فن

رانيا يوسف تتحدث عن مفهوم الزواج في المجتمعات العربية

رانيا يوسف تتحدث عن مفهوم الزواج كما أنها تحدثت عن أول تجارب الزواج من منتج، موضحة أن هذا الزواج لم يساعدها في مجالها السينمائي أو الدرامي كما أنه لم يفرق معها في شيء فنيًا.

رانيا يوسف تتحدث عن مفهوم الزواج من وجهة نظرها

رانيا يوسف تتحدث عن مفهوم الزواج
رانيا يوسف تتحدث عن مفهوم الزواج

صرحت رانيا يوسف أثناء حوارها مع المذيعة إنجي أنور، في برنامجها مصر جديدة من خلال التليفزيون: “أنا لم أكن معتمدة على زواجي من منتج وعمره ما أثر عليا إيجابيًا ولا كان واسطة حتى لو بمكالمة، وأنا متأكدة أن ربنا مش بيضيع تعب حد وأنا بشتغل بتعب جدا في شغلي؛ لأن اللي بيوصل في فترة قصيرة بيقع بسرعة جدا”.

وأكملت: “مكنتش حابة أبقي موهبة الناس فاكراني داخلة مجال التمثيل بالواسطة عشان جوزها، وكنت عايزة أوصل بمجهودي؛ لأني اشتغلت على نفسي وناجحة بموهبتي”.

وأكملت رانيا يوسف: “أنا أخدت قرار أني متجوزش مرة تانية؛ بكل بساطة الزواج ملوش أي فايدة دلوقتي خصوصًا في المجتمعات العربية؛ بسبب معني الجواز عند المجتمع نفسه مش صحيح، يعني الناس بتتجوز عشان تخلف أو تعمل علاقة، لأن معندناش مفهوم العلاقات المفتوحة ودا الطبيعي في المجتمعات الشرقية”.

وأضافت الفنانة: “الزواج في البلاد العربية مؤسس على المصالح أو عائلات بتشوف أنها مناسبة لبعض فبيوافقوا، وبقي كل اللي بتشوفيه بيكون عايز منك حاجة أو عايز يتشهر، ومفيش حاجة اسمها فتى أو فتاة أحلام دي روايات بتاعت زمان”.

اقرأ أيضًا: بعد نجاح الغزالة رايقة.. محمد أسامة يشارك في عمل مع السبكي

زر الذهاب إلى الأعلى