حقيقة انتقاد خالد عليش قانون رؤية الأب للطفل بعد الإنفصال
[lazy-load-videos-and-sticky-control id="5aSooz3XNBU"]
فن

حقيقة انتقاد خالد عليش قانون رؤية الأب للطفل بعد الإنفصال

الحقيقة وراء انتقاد خالد عليش قانون رؤية الأب للطفل فصرح من خلال عبر حسابه الرسمي على موقع فسبوك قائلًا أن الطفل لن يعيش بطريقة سليمة إذا تربي وهو بعيدًا عن والده بشكل دائم.

سبب انتقاد خالد عليش قانون رؤية الأب للطفل

انتقاد خالد عليش قانون رؤية الأب للطفل
انتقاد خالد عليش قانون رؤية الأب للطفل

صرح خالد عليش “في وقت حدوث المشاكل العائلية بطريقة كبيرة وعدم تواجد شخص يحرص الجميع على احترام رأيه في العائلة لكل من الطرفين وعدم المقدرة على حل المشاكل الأسرية بشكل مناسب والوصول لحائط مسدود بسبب عدم تنظيم المسائل الأسرية بعد الانفصال خاصة في وجود أطفال”.

وأكمل “يتم التوجه إلى القانون والإعلان عن رغبة الأب في رؤية ابنه هيتحكم له بالكتير أوي هيعرف ياخد حوالي كم ساعة يشوف فيها الطفل في مكان عام بشروط معينة مع وجود الأم اللي بينه وبينها حالة خلاف أصلا.”

كما قال: “ازاي هتكون فيه تربية سوية لطفل بيشوف أبوه عدد ساعات قليل جدًا في الأسبوع وتعنت الأم أنه حتى يوصل لابوه تليفونيا؟؟، وإزاي هيطلع طفل سوي وهو مترباش مع أبوه ولا كان بيبات في حضنه ولا بياخد رأيه في أي حاجة؟.

كما عبر قائلا أن الانفصال حق أعطاه الله للناس وليس شيء نعاقب به أنفسنا “ازاي أب يقول إنه مش عارف يشوف ابنه وعمال يتفرج عليه على وسائل السوشيال ميديا مع أمه في أماكن مختلفة وسفر وغيره، لمجرد إنه قرر الانفصال عن أمة يكون عقابه ما يشوفش طفله يعني حق ربنا سبحانه وتعالي اداهولنا و احنا بنعاقب بعض عليه.”

ووجه سؤال قائلا “ليه الست على طول مظلومة؟ ليه كلام الست دايما صح؟؟ ليه الست مصممة تصرف مصاريف ملهاش أي تلاتين لازمة بعد الانفصال علي الأولاد ماكنتش بتتصرف وقت كده لمجرد الادعاء بأن الأب يمتنع عن الدفع!! ليه الفيمنيست مصممين أن الست صح حتي لو مبهدلة ابنها ومانعة أنه يشوف أبوه؟؟”

وتابع “التعب في تربية الأم للطفل هو إنها بتخليه يروح تمارين كلها مهمة بس إنه يشوف أبوه أهم بكتير. الحقيقة المهمة دائما بتقول إن القانون مع الست طب جدة الطفل وعمته مش ستات حقهم هما كمان يشوفوا الطفل اللي هو حتة منهم برضه.”

وأضاف خالد عليش موجهًا نصيحة للجميع “متأكدوش الصح في حقيقة أم مانعة اب يشوف ولادة خصوصا لو بيصرف عليهم كويس أوي وبيدخلهم أحسن مدارس عشان اللي دايمًا بيخسر هو الطفل والعند ده مش هيوصل لأي حاجة. بطلب من الكل لما أي أم تتكلم قدامك وتقول أصله ما بيشوفش باباه قولها روحي انتي وديهوله عشان حساب ربنا أقوى من أي حد”.

اقرأ أيضًا: أحداث الحلقة الأولى من أبو العروسة 3 قبل عرضها فالتليفزيون

زر الذهاب إلى الأعلى