محيي إسماعيل: أنا عالمي أهم من آلباتشينو ومش محتاج حد يقيمني
فن

محيي إسماعيل: أنا عالمي أهم من آلباتشينو ومش محتاج حد يقيمني

محيي إسماعيل: أنا عالمي ومش محتاج حد يقيمني، حيث تحدث الفنان “محيي إسماعيل” حول معاناته في بداياته في مجال التمثيل، بالإضافة الى حديثه حول إمكانية تحويل كتاباته الى أفلام.

محيي إسماعيل: أنا عالمي ومش محتاج حد يقيمني

محيي إسماعيل: أنا عالمي

وصرح “محيي إسماعيل” أثناء ندوته في “ساقية الصاوي” في حفل توقيع روايته “جراح النفوس” قائلاً: “أي رواية عندي بحولها لفيلم سينما وبكتب 6 روايات بقى لي 30 سنة، وهي روايات عالمية ومحتاج منتج وممول لتحويلها لفيلم”.

وأكمل كلامه قائلاً: “أنا جيت الحياة أسيب بصمة وأمشي وأنا عالمي وحتى لو كنت مغرور وفضلت 50 سنة أحفر في الصخر عشان أعمل مدرستي النفسية وأنا ملك السيكودراما وتعبت جدا”.

وتابع “محيي إسماعيل” قائلاً:” اللي بكتبه وبمثله مراجع وبقولها بمنتهى الثقة أنا مش محتاج حد يقيمني وأنا أهم من آل باتشينو وقلت لـ ساويرس أن آل باتشينو ما كنش ظهر قبلي وهو بياخد ملايين وأنا مش باخد ملايين وبشتغل في جو سيء ومع ذلك أبدع ولذلك أنا أفضل منه”.

وقد ذكر “محيي إسماعيل” معاناته مع الاكتئاب قائلاً: “4 سنين جالي اكتئاب شديد جدًا بسبب العبث في الوسط الفني والفوضى العارمة ومفيش إصلاح ، عندي تراكمات كتير تجاه مجتمعي، وقلت هعملها رواية أدبية، وكتبتها في سنتين”

اقرأ أيضاً: حمادة هلال عن عودته للسينما بعد غياب طويل: أعود بفيلم كوميدي

زر الذهاب إلى الأعلى