نصيحة سمية الخشاب لطلاب الثانوية العامة: مش نهاية العالم
فن

نصيحة سمية الخشاب لطلاب الثانوية العامة: مش نهاية العالم

“مش نهاية العالم”.. كانت تلك نصيحة سمية الخشاب لطلاب الثانوية العامة، حيث حرصت الفنانة على محاولة تهدئة طلاب الثانوية العامة والتخفيف من حالة التوتر التي يمرون بها بسبب ضغوطات الامتحانات، موضحة أن الثانوية العامة ليست نهاية العامة كما أنه لا يوجد ما يسمى كليات القمة.

نصيحة سمية الخشاب لطلاب الثانوية العامة: صحتكم بالدنيا

نصيحة سمية الخشاب لطلاب الثانوية

وكتبت الفنانة “سمية الخشاب” على صفحتها الخاصة على تويتر قائلة: “حبايبي اللي في الثانوية عامة، محدش يجي على نفسه خالص صحتكم بالدنيا، ومش نهاية العالم، ومتخلوش أي حد يؤثر بالسلب عليكم وتقدروا تثبتوا نفسكوا في أي مجال أو كلية مش شرط المسمى القديم بتاع كليات القمة ده مفيش قمه.. اللي هيشتغل ويحب اللي بيعمله هيبقى في القمة”.

وأكملت “سمية الخشاب” كلامها قائلة: ” ‏اعملوا بس اللي عليكم، وبلاش مقارنات خالص.. كل إنسان له مجاله اللي هيقدر يبدع فيه.. بلاش كلنا نتارجت حاجة معندناش شغف ليها، وبالتالي نعيش تعبانين باقي حياتنا”.

ودائماً ما كانت تثير “سمية الخشاب” الجدل على السوشال ميديا بسبب تصريحاتها ونصائحها للجمهور، حيث كانت قد تحدثت مسبقاَ عن حالة القلق التي يمر بها طلاب الثانوية العامة في لقاء في et بالعربي، قائلةً: “ارقصوا وطلعوا كل الطاقات السلبية في الجسم.. الرقص رياضة بتشيل الضغط، قوموا ارقصوا”.

اقرأ أيضاً: صدمات في حياة غادة عبد الرازق: انفصل والداها وهي صغيرة

زر الذهاب إلى الأعلى